Aktor Hebat Malaysia Riezman Khuzaimi Bintangi Film ‘Takluk: Lahad Datu’

Kabaretegal – Kabar menggembirakan datang dari dunia perfilman Malaysia. Aktor hebat Malaysia Riezman Khuzaimi membintangi film ‘Takluk: Lahad Datu’. Sebuah film laga berdasarkan kisah krisis pencerobohan Lahad Datu 2013 ini disutradarai Zulkarnain Azhar yang skenarionya digarap Azhar dengan Peter Toyat.

Dalam film produksi Multimedia Entertainment, Golden Screen Cinemas, Astro dan SixFun Media, ini Riezman Khuzaimi berperan sebagai SAC Datuk Mizan.

‘Takluk: Lahad Datu’ ialah sebuah filem aksi perang kepolisan Malaysia 2024 arahan Zulkarnain Azhar dengan skrip oleh Zulkarnain dan Peter Toyat.

Film ini diinspirasikan daripada insiden sebenar yang terjadi semasa Ops Daulat yang pernah menggegarkan negara pada 11 Februari 2013. Waktu itu, pengganas Sulu telah menceroboh Kampung Tanduo di Lahad Datu, Sabah.

Pada akhir Ops Daulat, seramai 56 pengganas dilaporkan terbunuh bersama enam orang awam. Pertempuran juga mengakibatkan 12 orang wira negara gugur di medan perang setelah bergadai nyawa demi melindungi kedaulatan tanah air.

Film ini dibintangi oleh Syafiq Kyle, Kamal Adli, Fikry Ibrahim, Anding Indrawani, Eman Manan dam Riezman Khuzaimi.

Selain itu, film yang mendapat sambutan baik dari masyarakat ini juga didukung oleh Josiah Hogan, Ayez Shaukat Fonseka Farid,  Fad Anuar, Adam Corrie, Mustaqim Bahadon, Zairulkefli Husin, Nasir Jani, Abi Madyan, Hairi Safwan, Ammar Titan, Rahhim Omar, Jonathan Lee, Siraj Alsagoff, Hakim Nordin, Opie Harris, Fezrul Khan, Aidil Aziz, Azhar Amir, Rosdeen Suboh, Azizah Mahzan, Yuna Rahim dan Ezzaty Abdullah.

Film ini telah tayang di Bioskop Malaysia mulai tanggal 22 Agustus 2024.***

About AKHMAD SEKHU

Akhmad Sekhu, wartawan dan juga sastrawan. Buku puisinya: Penyeberangan ke Masa Depan (1997), Cakrawala Menjelang (2000). Sedangkan, novelnya: Jejak Gelisah (2005), Chemistry (2018), Pocinta (2021)

View all posts by AKHMAD SEKHU →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *




Enter Captcha Here :